Een loyale werknemer is goud waard
Als werkgever wil je betrokken medewerkers die bereid zijn om nét dat stapje extra te zetten voor jouw bedrijf. De juiste medewerkers aantrekken is een uitdaging op zich, maar talent behouden is net zo belangrijk. Bij Leoprinting kennen we de waarde van een loyale medewerker als geen ander en weten we hoe belangrijk het is dat medewerkers zich betrokken voelen bij de organisatie. Maar hoe vergroot je de loyaliteit van werknemers bij jouw bedrijf? Wij hebben de belangrijkste aspecten op een rijtje gezet.
Begrijp als werkgever wat ‘employee loyalty’ inhoudt
Loyaliteit heeft vooral te maken met wederkerigheid; het moet van twee kanten komen. Werknemers moeten het gevoel hebben dat de organisatie het beste met hen voor heeft, waardoor zij betrokken blijven, hun best doen en minder snel geneigd zijn om bij een andere werkgever aan de slag te gaan. Dit noemen we ‘employee loyalty’ of company loyalty. De mate van loyaliteit van medewerkers wordt dus vooral bepaald door hoe de organisatie zaken voor personeel geregeld heeft en de manier waarop dit overkomt op de werknemer.
Als werkgever is het dus in eerste instantie belangrijk om te begrijpen dat de positieve of negatieve emoties van een werknemer bepalend zijn voor iemand zijn of haar mate van loyaliteit binnen de organisatie en niet zozeer de gebeurtenissen of het specifieke gedrag dat door die emoties wordt veroorzaakt. Dit principe als werkgever begrijpen en hierop anticiperen is een belangrijke eerste stap als je de betrokkenheid van jouw werknemers wilt verhogen.
Zorg voor voldoende uitdaging
Vinden de mensen binnen jouw bedrijf voldoende uitdaging in hun werk? Wordt kennis door leidinggevenden en collega’s onderling gedeeld? Weten medewerkers zichzelf uit te dagen of worden ze door een leidinggevende uitgedaagd? Grote kans dat mensen die voldoende uitdaging vinden in hun werk ook meer betrokken en gemotiveerd zijn. Uitdaging zorgt immers bij veel mensen voor een grote bron van voldoening en plezier. Kortom: het is belangrijk om aandacht te besteden aan de persoonlijke ontwikkeling van mensen. Weet waar medewerkers zichzelf in de toekomst zien en geef handvatten om dat te realiseren, zodat werknemers de kans krijgen om binnen de organisatie en/of op persoonlijk vlak te blijven groeien.
Mensen kunnen op verschillende manieren worden uitgedaagd:
- Doelstellingen kunnen uitdagend zijn, waarbij je probeert grenzen te verleggen of betere resultaten te realiseren dan voorgaande jaren of maanden.
- Intellectuele uitdaging geeft voldoening bij mensen die graag nadenken over het vinden van oplossingen voor complexe vraagstukken.
- Verantwoordelijkheid kan ook uitdagend zijn, net als dat een gebrek aan verantwoordelijkheid ook kan resulteren in een gebrek aan uitdaging.
- Fysieke uitdaging is een vorm van uitdaging die men bijvoorbeeld in sport vindt.
Geef verantwoordelijkheid uit handen
Vijftig jaar geleden lag de nadruk bij managers op het ‘delegeren’ van personeel. Vijfentwintig jaar geleden was vooral het ‘empowerment’ van medewerkers belangrijk en vandaag de dag krijgt ‘engagement’ de meeste focus. Het komt erop neer dat leidinggevenden hun werknemers meer verantwoordelijkheid moeten geven en eigen beslissingen moeten laten maken, in plaats van dat werknemers simpelweg doen wat er van ze gevraagd wordt.
Uit onderzoek blijkt dat bedrijven met werknemers die zelf beslissingen nemen 31% minder personeelsverloop hebben. Een eenvoudige manier om het verantwoordelijkheidsgevoel bij personeel te vergroten en hen vertrouwen te geven is door medewerkers zoveel mogelijk eigen beslissingen te laten maken over zowel kleine als grote onderwerpen. Bijvoorbeeld binnen projecten, maar ook het bepalen van eigen werktijden en wanneer zij op afstand willen werken.
Toon waardering voor goed werk
Waardering krijgen is iets waar ieder mens behoefte aan heeft en met zelfs een oprecht uitgesproken ‘dankjewel’ kom je als werkgever een heel eind. Door medewerkers te erkennen laat je als werkgever zien dat hun werk gezien wordt en belangrijk is, waardoor het gevoel van loyaliteit bij werknemers wordt verhoogd.
Een goede manier om loyaliteit onder werknemers te verhogen is om regelmatig waardering te tonen wanneer medewerkers verder gaan dan dan dat er van hem of haar wordt verwacht. Spreek bijvoorbeeld met leidinggevenden manieren af waarop zij hun waardering kunnen tonen wanneer werknemers een stap extra zetten. Er zijn genoeg kleine, simpele manieren te bedenken om werknemers te waarderen met een persoonlijk cadeautje, zoals met een handgeschreven kaart van groeipapier, een bedrukte reep van Tony’s Chocolonely met het bedrijfslogo of een originele kreet, een canvas tas, een mok of waterfles met een pakkende tekst.
Deze ideeën zijn makkelijk te implementeren en kunnen een wereld van verschil maken in het verhogen van de loyaliteit bij medewerkers. Vergeet daarnaast natuurlijk niet een attentie voor iemand zijn of haar verjaardag of een andere bijzondere, persoonlijke gebeurtenis, zoals met een eigen wijn- of champagnefles, een boompje, snijplank, lunch- of yoghurtbeker. Omdat al deze geschenken gepersonaliseerd zijn met jouw logo, maak je jouw merk ook nog eens op een heel positieve manier zichtbaar bij het netwerk en de persoonlijke omgeving van medewerkers.
Daarnaast zijn salaris en een financiële prestatiebeloning ook manieren om als werkgever je waardering naar medewerkers te uiten. Al toont onderzoek aan dat salaris voor de meeste mensen van secundair belang is in de keuze om wel of niet voor een organisatie te blijven werken. Alleen het salaris volstaat niet meer. Werknemers verwachten daarentegen wél dat ze evenveel of meer betaald krijgen dan wanneer zij hetzelfde werk ergens anders zouden doen. Voelen werknemers zich ondergewaardeerd omdat ze minder betaald krijgen? Dan is de kans groot dat ze vertrekken.
Creëer een inspirerende werkomgeving
Hoewel veel mensen nog steeds deels vanuit huis werken, brengen veel medewerkers de meeste tijd van de week door op een vaste plek. Deze werkomgeving is een bepalende factor voor motivatie. Is een werkplek inspirerend en een fijne plek om te werken? Dan verhoogt dat de productiviteit en creativiteit. Ook verlaagt een inspirerende werkplek drempels, zoals met betrekking tot feedback geven en verhoogt het de motivatie om samen te werken. Dit verklaart de groei in het aantal werktuinen en flexplekken bij organisaties. Aan de werkgever is het dus de taak om te zorgen voor de juiste, inspirerende werkomgeving. Het is helemaal mooi meegenomen als de werkplek een zichtbaar onderdeel wordt van het werkgeversmerk.
Tot slot
Loyaliteit van werknemers is niet te koop. Geen enkele salarisstrook zorgt ervoor dat een medewerker intrinsieke betrokkenheid ervaart bij een organisatie. Een sterk werkgeversmerk is dan ook gericht op het versterken van het werkgeverschap. Naast dat de basis goed moet zijn (vertrouwen, verantwoordelijkheid, uitdaging, salaris en de werkomgeving) kan een persoonlijke blijk van waardering van grote invloed zijn op het verhogen van de werknemersloyaliteit. Niet alleen rond de feestdagen, maar juist ook tijdens bijzondere momenten door het jaar heen: van een welkomstpakket op de eerste werkdag tot een beloning voor het afronden van een grote klus. Organisaties met een sterke reputatie als werkgever geven aandacht en prioriteit aan deze onderdelen van het werkgeversmerk.
Advies of meer ideeën nodig om op een simpele manier de loyaliteit van jouw medewerkers te verhogen? Neem dan contact op, we denken graag met je mee!
Bronnen
- https://www.effectory.com/knowledge/what-is-employee-loyalty/
- https://www.integron.nl/downloads/rapport-employee-journey-experience-in-nederland/
- https://www.berenschot.nl/artikelen/werknemersmarkt-vraagt-om-een-nieuwe-brede-aanpak
- https://www.workday.com/nl-nl/resources.html?topic.name=Human+Resource+Management
- https://www.kazoohr.com/resources/
- https://www.forbes.com/sites/mikekappel/2018/01/04/how-to-establish-a-culture-of-employee-engagement/#5d47dd8dc473