Hoe wordt u een A-merk: maak van uw onderneming een fanclub

Klanten die uw merk begeren is de gouden graal van de marketing. Deze klanten zijn bereid meer te betalen en zullen langer loyale koper en gebruiker blijven. Biedt uw klanten een beleving in plaats van reclame en geef nooit korting. Dat zijn twee belangrijke regels. Onderzoek eens de strategie van Apple, Ikea, BMW, KLM,  Nogal wat mensen zijn bijna verliefd op die merken. De marketeers achter deze merken wisten en weten hun merk, wat in wezen niet meer is dan een paar letters gekoppeld aan een symbooltje, om te turnen tot niet alleen een begerenswaardig goed of dienst maar ook hiermee een een fanclub te creëren! Nog sterker uitgedrukt: het is een product of dienst met een ziel geworden, kortom een icoon waar mensen hun eigen identiteit aan koppelen, dat mensen per sé willen hebben en waarvoor ze meer willen betalen dan voor andere, minder geliefde merken. Waarom is het ene merk een succes en het andere niet?

Hoe word je een A-merk

Hét onderscheidende kenmerk van een A-merk ten opzichte van andere merken is dat het altijd zichtbaar blijft. Marketingdeskundigen raden niet voor niets aan om zelfs in tijden van recessie of als het wat minder gaat vooral door te gaan met adverteren. Investeren in reclame en imago loont altijd! Bovendien verklaren ze elke prijskorting taboe. A-merken moeten juist duurder zijn dan andere merken omdat een Merk met een hoofdletter waarden vertegenwoordigt die belangrijk zijn voor mensen, namelijk dat een product je gelukkig maakt, dat een product je hip laat zijn, of dat een product je tot een bepaalde klasse laat behoren.

Niet meer lief doen?

Het vreemde is dat als je eenmaal een merk met een fanclub bent geworden, je helemaal niet zo heel lief hoeft te doen tegen je klanten om aardig gevonden te worden. Al die begrippen als customer satisfaction, klantvriendelijkheid, customer intimacy, brand loyalty, klantgerichtheid, ze luisteren helemaal niet meer zo nauw. Apple, NRC Handelsblad en Ziggo sturen je als klant noreply-mails en moedigen verder menselijk contact ook niet aan.

pexels-photo-90802

Adoratie voor je merk

Adoratie voor een product zit ‘m voor het grootste deel in toewijding, ambachtelijkheid en authenticiteit. En liefde voor je historie, je heritage, waar je vandaan komt. Het verhaal achter je merk bepaalt of mensen verliefd op jouw product of dienst worden. Vertel een goed verhaal, een verhaal dat iemand graag doorvertelt en zich mee kan identificeren. Gun uw klant een optimale beleving....

En dan hoeft niemand van Sales nog korting te geven. Zolang de jongens en meisjes van de afdeling Marketing & Communicatie het merk zo positioneren dat consumenten er verliefd op kunnen worden en het als onmisbaar zien. Op deze wijze kun je een hogere prijs vragen en stimuleer je klantentrouw.

Hoe past Leoprinting daarin? Leoprinting verkoopt communicatiedragers. Een dienstverlener kan eigenlijk niet zonder. Zonder communicatiedrager geen verhaal. Een producent van producten wil vaak dichter bij de kant zijn, op zijn bureau of misschien nog liever op het nachtkastje... Denk eens hierbij aan, een tissuebox bedrukt met uw verhaal, een notitieboek met een paar full color bladen over uw bedrijf of dienst, zelfklevende memo's in vele vormen. Om een idee te krijgen: bekijk eens de projecten op onze website!

ABONNEER OP DE LEOPRINTING BLOG

VOLG ONS