Gebruik de dag van de aarde als inspiratiebron

22/ 04/2021 Danielle Reijne

De aarde; onze bron van leven wordt dag voor dag steeds weer tentoongesteld aan de mens. We vervuilen er heel wat op los, zonder ons er altijd bewust van te zijn. De dag van de Aarde gaat om de bewustwording van ons consumentengedrag (waarom kopen we iets) en de invloed hiervan op de aarde.  

 

Vraag jij je zelf ook wel eens af hoeveel producten je weggooit? Met andere woorden, ben je bewust van je gedrag? Ben jij er van bewust hoeveel producten je weggooit die een tweede leven hadden kunnen krijgen? Veel producten bieden de kans om een tweede leven te gaan leiden, natuurlijk met wat hulp ;)

 

Wat het precies inhoudt om een product een tweede leven te geven verschilt erg per product. De bekendste is om het product tweedehands te verkopen. Hierdoor krijgt het product een nieuw leven bij een andere eigenaar. Producten een tweede leven geven kan ook betekenen dat je van het product een ander product kan maken. Mocht je zelf kinderen hebben dan zal je dit in de praktijk al veel doen, kartonnen dozen gebruiken als boot, schoenendozen omtoveren tot kijkdoos of wc rollen omtoveren tot een robot of verrekijker. Talloze leuke ideeën komen voorbij wat bijdraagt aan een tweede leven van een product. 

 

Maar dan heb je het nu vooral over jouw als consument dat al heel snel van een product een nieuw product kan maken die je voor een bepaald doeleinde gebruikt. Maar denk je dat leveranciers van wc papier het product zo hebben gemaakt zodat wij er allemaal een verrekijker voor onze kinderen van kunnen maken….? Daarom is het meer de vraag, wat kunnen wij met een dosis creativiteit namens ons bedrijf bedenken om van de producten en materialen die we gebruiken onze doelgroep triggeren om er een 2de doel aan te geven. Om jullie creative process te stimuleren; Verzendverpakkingen zijn niet weg te denken in het hedendaagse verkoopproces en biedt daarnaast kansen voor een 2de leven. 

 

Coolblue heeft hierop ingespeeld door een pakketpret-actie (#pakketpret) aan te koppelen. Hierbij worden consumenten uitgedaagd om iets leuks te maken van de verzenddoos om kans te maken op een prijs. Hiermee slaan ze twee vliegen in één klap. Coolblue creëert een 2de leven voor haar verpakkingen, maar zorgt ook dat haar naamsbekendheid verder wordt verspreid.  Sinds eind vorig jaar kun je ook creatief aan de slag met verzenddozen van HEMA  (#HEMAbeestenbende). Op de verzenddozen staan dieren sjablonen afgebeeld. Wij als mogelijke klanten kunnen de sjablonen uitknippen en in elkaar zetten. Door de verzenddoos op deze manier een tweede leven te geven is hema actief bezig met het een 2de leven geven van zijn verpakking maar ook om haar merk te verspreiden.. 

 

Wat ik hiermee wil aangeven, een 2de leven geven aan een product of materiaal is niet het doel op zich, maar biedt tevens nieuwe kanalen om je communicatie onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep!

 

Door onze ervaring en specialisme zijn wij instaat om een volledig op maat ontwikkelde verpakking te produceren. Wij helpen jullie daarom ook graag met ideeën en oplossingen om voor jullie ook een verpakking te ontwikkelen die twee vliegen in één klap slaan! 

 

Neem vrijblijvend contact met ons op om eens te sparren met onze Verpakkingsspecialist.