Wees eens anders dan de anderen: ga differentiëren

Het is of het een of het ander. Of u biedt een product of dienst aan waarvan u kunt zeggen dat het anders is, of u heeft weinig in handen. Het heeft in onze razendsnel veranderende wereld geen zin een product uit te vinden en op de markt te brengen en vervolgens met de armen over elkaar te wachten totdat klanten ontdekken hoe geweldig het product is. Het gaat er niet om wat u of uw product kan doen, maar wat u anders doet dan anderen. Kortom, differentiëren moet u leren.

Verlaag niet de prijzen

Kwaliteit, creatieve reclame, prijsvoordeel en een breed assortiment zijn zelden succesvolle manieren om uw producten of diensten te differentiëren. Klanten gaan ervan uit dat u kwaliteit biedt; met andere woorden, het is geen pluspunt. Als u uw prijzen verlaagt, volgt uw concurrent snel. Een oplossing: differentiërende ideeën waardoor u zich onderscheidt van de rest: de eerste zijn (en blijven), een onderscheidende eigenschap bezitten, een erfgoed beheren, de voorkeur genieten van een bepaalde klantengroep, of het laatste-generatie product weten te brengen zijn slechts een paar van hun bruikbare ideeën.

Hét voorbeeld: Apple, met differentieren verover je de markt

Durf te differentiëren

Wat interessant is dat de perceptie van een product of dienst bij differentiëren van wezenlijk belang is. Het gaat er niet om of een product of dienst werkelijk uniek of superieur is.

Dat is een boeiende gedachte. Als u in staat bent om uw klanten te laten geloven dat u iets extra’s, unieks, of superieurs te bieden heeft dat elders niet of nauwelijks te krijgen is, dan hebt u zichzelf een heel sterke positie op de markt verworven.
Positionering is daarvoor de sleutel, en natuurlijk helpt het enorm als een product of dienst zich met wat goede wil als uniek kan laten positioneren.

Iedereen kent Overtoom, wie kent Manutan?

Laat je niet gek maken

Sommige bedrijven lijken zich te schamen voor hun reputatie: het moet telkens moderner, sneller, groter, meedoen met de rest. Hun logo wordt gerestyled of zelfs de bedrijfsnaam wordt veranderd. Een voorbeeld hier van is Overtoom. (Tuut tuut! Dat is snel, dat lijkt Overtoom wel!) Op het moment van verandering had Overtoom, (de naam verwees naar de Amsterdamse straat waar het bedrijf in 1946 begon) 95% naamsbekendheid!  Wie kent nu Manutan...?

In een wereld waarin het grote nog groter wordt, kunt u zich op een effectieve manier onderscheiden van de wedijverende massa met een familie bedrijf of een goede reputatie. Mensen blijken sympathie te hebben voor familiebedrijven, het is iets unieks en er is geen tweede.

Het oudste familiebedrijf ter wereld is Hoshi Ryokan, een hotel uit 717 in de Japanse stad Komatsu.

Een bekende in Nederland is: sinds 1680 Bavaria Brouwerij te Lieshout en een andere bekende brouwer is ook een familiebedrijf: Sinds 1873 Heerlijk Helder Heineken