Minimalisme: 'less is more'

Met de groei van alle mogelijkheden in het 'digitale tijdperk' werd er automatisch ook meer gebruik gemaakt van deze technische hoogstandjes. Met het gevolg dat alles uit de trukendoos wordt getrokken. Een tegenstroming kon dus niet uitblijven en inmiddels zijn er een flink aantal websites die terugkeren naar de roots van gebruiksvriendelijkheid: minimalisme.

Minimalistische websites

Minimalistische websites gebruiken zo weinig mogelijk elementen in de website, zonder de functionaliteit aan te tasten. Deze websites onderscheiden zich nu juist van de rest op de volgende elementen: strakke lettertypen en grote witruimtes tussen de foto's en tekst. De kleuren zijn rustig, bijvoorbeeld door gebruik van eenvoudige zwart-wit afbeeldingen of minder verzadigde kleuren in de foto's. Alleen de kern van het verhaal wordt weergeven.

De voordelen

Minimalistische websites bieden naast glasheldere communicatie ook veel andere voordelen. Door de eenvoud zijn er minder elementen, wat de downloadsnelheid ten goede komt en dat geeft weer een betere gebruikerservaring. Ook komt dit weer ten goede van het onderhoud van de website. Doordat minimalistische websites minder druk zijn, neemt de bezoeker de inhoud makkelijker tot zich. Wil je een element laten opvallen? Een beetje kleur of een kleine afwijking in de opmaak geeft gelijk resultaat! Een minimalistisch websiteontwerp betekent niet dat de presentatie niet is geïnspireerd door creativiteit. De eenvoud zorgt juist voor balans. Je zou kunnen denken dat een minimalistische website ook makkelijker te ontwerpen is. Dat is dus niet het geval. Een goed grafisch ontwerper gaat aan de gang als een architect: hij maakt een degelijk stramien waarbij hij een vooruitziende blik moet hebben. Hij moet eigenlijk al van tevoren allerlei oplossingen bieden voor mogelijkheden die in de toekomst zouden kunnen worden gevraagd. Ik beschrijf nu de digitale communicatie, maar voor gedrukte communicatie gelden dezelfde regels en voordelen. Al eerder schreef ik in een blog over de invloed van typografie in communicatie. Hoe strakker de website, des te belangrijker is de typografie!

Wil je een voorbeeld van een minimalistische website, kijk dan eens naar die van Apple, het modellenbureau Elite of het schoenenmerk ETQ.