Tips voor grafische communicatie
Een fundament
Een goed grafisch ontwerp begint met een goed fundament, en dat is een stramien. Hulplijnen wel te verstaan. Met het stramien maak je een basisgrid waarop alle pagina elementen in een vast ritme komen te staan. Je bereikt daar twee dingen mee: rust en usability. De elementen presenteren zich in een vast ritme en vertonen zich op plaatsen waar je het ook verwacht. Aan stagiaires grafische communicatie vertel ik dat ze moeten werken als een architect. Een architect denkt namelijk ook in modules: een grid van 60x60 cm. daar zijn heel wat elementen in te passen, denk maar aan keuken elementen, vloertegels en plafondtegels bijvoorbeeld.
Keuzes maken
Een belangrijk aspect daarna zijn de keuzes die moeten worden gemaakt. Dat zijn lettertypen, kleuren, foto's en illustraties, logo's. Deze bepalen voornamelijk het algehele beeld van het grafische ontwerp. Wat valt daaraan te kiezen? Het zijn de huidige trends die een grafisch ontwerp maken of breken. Nog niet zo lang geleden waren schaduwen onder letters en afbeeldingen de mode, nu kan het niet strak genoeg.
Een goed voorbeeld is het huidige logo van Google, deze is recent strakker gemaakt en ook steviger. Een belangrijk motief was, dat het logo bij communicatie op kleinere beeldschermen zich ook duidelijk moest kunnen vertonen.
Usability
Elementen op een website hebben over het algemeen een vaste plaats, zoals een zoekfunctie rechts boven. Dat is usability. Een goed grafisch ontwerp voldoet aan deze eisen zodat de lezer niet afhaakt
Er is een internationale standaard 'Web Content Accessibility Guidelines', waarmee webontwikkelaars, -designers en -redacteuren de toegankelijkheid van (digitale) informatie kunnen waarborgen. Volgens de laatste versie van de webrichtlijnen moeten websites van overheidsinstanties voldoen aan de volgende basisprincipes in het kort:
• Bedienbaar. Een website moet voor iedereen te bedienen zijn, zodat de content voor iedereen bereikbaar is. Ook met verschillende devices.
• Begrijpelijk. Het is belangrijk dat de content op een website voor iedereen begrijpelijk is. Dat betekent dat deze wordt ontwikkeld met het oog op helderheid, duidelijkheid en leesbaarheid.
• Robuust. De content op een website moet op verschillende manieren toepasbaar en bereikbaar zijn. Bijvoorbeeld via verschillende webbrowsers en hulpapparatuur.
• Universeel. Content op een website moet betekenisvol, bruikbaar, duurzaam en uitwisselbaar zijn. Een gelaagde opbouw van een website is onder meer belangrijk.
• Waarneembaar. De content op een website moet voor iedereen zichtbaar of leesbaar zijn. Dus ook voor iemand die (kleuren)blind is. Dat heeft betrekking op tekst (kleurcontrast), maar ook op afbeeldingen en video’s.
Om concreet invulling te geven aan deze principes, zijn succescriteria vastgesteld.
Huisstijl ontwikkeling
Tegenwoordig is men over het algemeen niet meer gewend grote stukken tekst te lezen. Ook is men meer beeld dan tekst georiënteerd. Een bedrijfscommunicatie moet steeds meer onderscheidend zijn, een sterke identiteit en imago uitstralen. Een graficus moet daarom ook verstand hebben van beeld en van wat aanspreekt: marketing.
Maar hoe kom je tot een goede visuele identiteit? En wat komt er kijken bij het ontwikkelen van een huisstijl? je kan het opdelen in 5 fasen:
1. Strategie: wie zijn we?
Tijdens dit proces wordt ingegaan op de identiteit van de organisatie. Naast de identiteit is het ook belangrijk om te weten welk beeld consumenten van je organisatie hebben: het imago. Door middel van onderzoek kun je er achter komen hoe doelgroepen over de organisatie denken.
2. Ontwerp: de visuele weergave
Wanneer de strategie bekend is, kan het ontwerpproces beginnen. In deze fase moet rekening worden gehouden met verschillende factoren, zoals kleurgebruik, typografie, lay-out, het logo en de pay-off.
3. Implementatie: de lancering
Wanneer het ontwerp is afgerond kan de visuele identiteit worden doorvertaald naar middelen, zoals drukwerk, verpakkingen, bewegwijzering en digitale media. Om te zorgen voor samenhang tussen de verschillende communicatie middelen, is het van belang om de huisstijl in één keer door te voeren. Zo blijft de visuele uitstraling van de organisatie op één lijn.
4. Management: draagvlak creëren
Na de implementatiefase begint het echte werk pas: medewerkers moeten op de hoogte zijn. Doordat informatie over de verandering en het gebruik van de nieuwe huisstijl wordt gedeeld, wordt draagvlak gecreëerd waardoor medewerkers de nieuwe visuele identiteit van de organisatie accepteren.
5. Evaluatie: past de huisstijl bij onze huidige identiteit?
Een regelmatige evaluatie of de huisstijl nog goed past bij de huidige identiteit en het imago van de organisatie is belangrijk. Zo blijf je als organisatie meegroeien en kan het meeste effect uit de visuele identiteit gehaald.
Leoprinting heeft een studio om je hiermee van dienst te zijn en je te adviseren naar een mooi uitgebalanceerd grafisch ontwerp. Mocht je interesse hebben in onze producten dan staat onze studio voor je paraat!