Het Starbucks logo en de Zeemeermin...
In 1971, was Starbucks een kleine coffee shop aan de waterkant van Seattle en op zoek naar een logo. Het moest iets zijn wat de maritieme geschiedenis van de stad zou belichamen.
De oprichters huurden een consultant: Terry Heckler. Volgens CEO Howard Schultz, verdiepte deze zich in oude marine boeken en kwam met een logo op basis van een oude 16e-eeuwse Noorse houtsnede met een Zeemeermin.
De Zeemeermin was exotisch en topless. Ondanks klachten ging Starbucks "met haar in zee". Schultz verklaarde later, "Bare breasted en Rubenesque"... De Zeemeermin moest nét zo verleidelijk zijn als de koffie zelf.
De zaak groeide en er kwamen meerdere vestigingen. Het logo werd op bestelwagens gezet, en toen werd het problematisch. Het logo werd zo enorm groot... ;-)
Starbucks loste het probleem op door een restyling van het kapsel van de Zeemeermin, zodat het gedrapeerd werd over de twee problemen.
Ondernemer Schultz kocht in 1986 Starbucks van de oorspronkelijke Starbucks eigenaars en wijzigde het logo door de Zeemeermin in het midden van een groene cirkel te plaatsen op een witte kartonnen beker.
De Zeemeermin is dus een beetje meer bescheiden vandaag de dag dan in de jaren '70
Starbucks zelf doet een beetje preuts over de geschiedenis van hun logo op hun website:
"In de afgelopen 40 jaar hebben we een aantal wijzigingen in de identiteit gemaakt. Nu gaan we dat weer doen, om onszelf relevant te houden wanneer we evolueren zonder ons erfgoed te verliezen. De Zeemeermin is er altijd geweest. Ze is in het hart van Starbucks."
"As a writer, though, I can tell you that there is a lot more to her than just the design and how she looks. This is what she means to me, and to us.
She is a storyteller, carrying the lore of Starbucks ahead, and remembering our past. In a lot of ways, she’s a muse –always there, inspiring us and pushing us ahead.
After all, who can resist her?
Zo zie je, een leuk verhaal doet het altijd goed met een logo. Want eerlijk gezegd: wat heeft een Zeemeermin nou met koffie te maken?