Ga eens extreem de aandacht trekken met guerrillamarketing
Het is soms lastig om tussen al het marketinggeweld de aandacht te trekken. Hoe krijg je dit met een bescheiden marketingbudget alsnog voor elkaar? Met een knap staaltje guerrillamarketing. Met deze blog een paar inspirerende voorbeelden van succesvolle guerrilla marketingcampagnes.
Eigenlijk is het 'viral' gaan zoal dat de laatste jaren een begrip is geworden op social media. Maar kan ook in andere media 'viral' gaan zoals gedrukte media, radio en tv en zelfs lekker ouderwets 'the talk of the town.'
De bedenker van de term is in ieder geval Jay Conrad Levinson, een Amerikaanse marketeer. Hij bedacht en beschreef het in 1983. Samengevat wordt guerrilla marketing getypeerd door de volgende 6 aspecten, guerrilla marketing:
- heeft geen groot budget of in ieder geval een zeer efficiënt gebruik ervan;
- is onverwacht en verrassend;
- is onconventioneel ofwel ludiek;
- is interactief (met het publiek);
- duikt op in en/of maakt gebruik van onverwachte plekken;
- heeft alles in zich om buzz te veroorzaken.
Omdat het vaak om ludieke acties of een bijzondere stunt gaat, is het bij guerrillamarketing veelal kosteloos om de reclameboodschap te verspreiden. Blogs, radio en televisie zijn bij een goede stunt graag bereid om de campagne te melden als nieuws of curiositeit. Het kost de onderneming niets maar stelt hen wel in staat een groot publiek te bereiken.
De term guerrillamarketing is afkomstig uit de oorlogsvoering waar het Spaanse woord guerrilla gebruikt wordt om een bepaald type oorlog te beschrijven waarbij kleine groepen strijders een veel groter leger effectief weet te bestrijden. De overeenkomst tussen situaties in het bedrijfsleven waar een kleine organisatie een veel grotere organisatie (vaak de marktleider) probeert te bevechten, leidt ertoe dat ook hier de term guerrilla gebruikt wordt. Maar het zijn niet alleen de kleine organisaties die van guerrillamarketing gebruikmaken. Hoewel kleine organisaties vaak niet over de juiste liquide middelen beschikken, beseffen ook grote organisaties dat guerrillamarketing effectiever kan zijn dan dure marketingcampagnes.
Hoewel de term guerrillamarketing relatief nieuw is, wordt het al langere tijd toegepast. Om aan de vraag van ludieke campagnes te voldoen zijn er de laatste jaren veel bureaus bij gekomen die zijn gespecialiseerd in guerrillamarketing.
Wat het publiek toch wel het meest inspireert is als er een creatieve geest achter zit een verrassingselement of humor doet het goed! Ook een waarschuwing vooraf: let op wat je doet want een campagne kan ook heel negatief uitpakken als je de verkeerde snaar treft. Soms wordt dit ook weer juist opgezocht om veel gratis publiciteit te krijgen. Berucht en spraakmakend waren de reclame campagnes van Benneton.