Hoe verstuur jij nu je producten, informatie of geschenken? Lever jij je producten af in een kale kartonnen doos, of kies je voor een maatwerk verzendverpakking met een eigen personalisatie? De keuze die je maakt, bepaalt hoe je als afzender wordt ontvangen.
Dus wil jij in de smaak vallen en een onvergetelijke indruk maken bij de ontvanger? We geven je vijf tips voor een goede verzendverpakking die binnenkomt én blijft hangen.
1. Zorg voor herkenning
Het is belangrijk dat je je boodschap laadt richting de ontvanger. Kleuren hebben hier een belangrijke rol in. Kleuren op een verpakking moeten afgestemd zijn op de doelgroep die het pakket zullen ontvangen. In onze westerse wereld worden wit en blauw geassocieerd met frisheid. In de B2B wordt daarom veelvuldig gebruik gemaakt van deze kleuren op een verpakking. Geel en rood brengen gevoelens van genot, gemak en plezier. Geschikte kleuren dus om je waardering uit te dragen naar de relaties en werknemers. Groen staat voor gezondheid en wordt veel gebruikt voor een gezonde boodschap waarbij je doelstelling om milieubewust te opereren verder versterkt.
Dit is de basis, maar kan verder worden verfijnd door de verzadiging en kleurtoon bij te stellen. Hoe helderder de kleur, des te energieker en positiever het wordt ervaren. Donkere “kleuren” zoals zwart (zwart is een gebrek aan licht en dus in vaktermen geen kleur) worden geassocieerd met kracht, vandaar dat verpakkingen waarin producten van hoge kwaliteit, luxe en technologie zijn ingepakt, een donkere “zwarte” uitstraling hebben. De betekenis van een kleur komt voort uit een samenspel van associaties, de productcategorie en de doelgroep. Dit laatste vormt een belangrijke factor, want kleurassociaties verschillen sterk tussen culturen, geslacht en leeftijdsgroepen.
2. Gevoel en textuur
De aantrekkingskracht van verpakkingen houdt niet op bij visuele prikkels. Het gevoel wil ook wat. De wijze waarop een verpakking aanvoelt in de hand, vertelt ons onbewust veel over productkwaliteit en merkidentiteit. Naast de keuze van het materiaal en de kleur, is de keuze van afwerking zeer belangrijk, zoals een embossing (blindpreeg) of uv lak. Vergeet hierbij niet, dat de afwerking bepalend is, voor het beeld dat je als afzender oproept. Beantwoord daarom altijd de vraag of je voor een premium, basic of natural look ga.
Naast de het uiterlijk, het gevoel van het materiaal en de afwerking, biedt unboxing nog een mogelijkheid om een onuitwisbare indruk te maken. Maak het uitpakken extra bijzonder, bijvoorbeeld door een persoonlijke boodschap, lekker luchtje of fun-element toe te voegen aan de verzendverpakking. Humor werkt uitstekend om mensen te binden aan je bedrijf. Zo legt Coolblue op grappige wijze uit, hoe je de doos moet openen en wat je vooral niet moet doen. Het gebruik van een bijl is bijvoorbeeld uitgesloten. Humor met een knipoog dus. Je kunt het uitpakken ook opleuken door het product in te pakken als een cadeautje.
3. Maak het gemakkelijk
Voor jezelf en voor de ontvanger. Afhankelijk van de inhoud en het doel van de verzending is een eenvoudig retour proces mogelijk door te kiezen voor een verzenddoos of verzendzak met een retourstrip. Dat voorkomt een hoop ergernissen bij de ontvanger en verkleint de kans op schade aan retourpakketten. De ontvanger gebruikt namelijk een geschikte verzendverpakking voor de retourzending in plaats van een alternatieve, zelf dichtgeplakte doos.
4. Duurzaam
Bij kleuren benoemde we al het belang van duurzame (milieubewuste) keuzes. In de samenleving is steeds meer oog voor duurzaamheid en het milieu. Te veel verpakkingsmateriaal is voor veel mensen een bron van ergernis. Een doos, in een doos, in een doos, rondom dichtgeplakt met tape? Daar scoor je geen punten mee. Zorg er daarom voor dat je zo weinig mogelijk lucht verpakt. Verzendverpakkingen op maat hebben de toekomst en er bestaan inmiddels verschillende slimme oplossingen, waarmee je voor elk afzonderlijk product een passende verzendverpakking kunt maken.
Natural look verzendverpakkingen met een verassende binnenzijde.
5. Social Media
Roep op tot social sharing. Een opvallende, onderscheidende verzendverpakking, stimuleert social sharing. ontvangers maken foto’s of zelfs complete uitpakfilmpjes en plaatsen deze online. Wil je zeker weten dat mensen jouw verzendverpakking massaal delen? Naast een gaaf, opvallend ontwerp kun je ook een leuke actie toevoegen aan de verzendverpakking. Het meest bekende voorbeeld hiervan is de Pakketpret-actie van Coolblue (#pakketpret), waarbij consumenten worden uitgedaagd om iets leuks te maken van de verzenddoos en kans maken op een prijs. Sinds eind vorig jaar kun je ook creatief aan de slag met de verzenddozen van HEMA (#HEMAbeestenbende). Op de verzenddozen staan dieren sjablonen afgebeeld. Klanten kunnen de sjablonen uitknippen en in elkaar zetten. Door de verzenddoos op deze manier een tweede leven te geven ben je meteen goed bezig.
Advies & contact
Wil je meer informatie, ideeën of ondersteuning op gebied van (verzend)verpakkingen? Onze specialisten staan voor je klaar en maken samen met jou de verzendverpakking die indruk maakt bij de ontvanger.