Blog | Leoprinting

Je eigen planner maken? Dat werkt!

Geschreven door Dianne | May 9, 2022 10:35:24 AM

Een fysieke planner, ook bekend als een journal, is een razend populaire tool voor een productiever, efficiënter en bewuster leven. Want voor wie alles uit het leven wil halen, is het stellen van prioriteiten en het maken van keuzes een absolute must. Een goede planner kan hierbij helpen. Naast het bijhouden van afspraken biedt een personal planner namelijk ook houvast in het stellen en evalueren van zakelijke en persoonlijke doelen en het efficiënt indelen van je tijd. Wil je weten hoe bedrijven en merken hun eigen unieke planner maken en uitgeven? Wij leggen het gehele proces uit in deze blog.

 

Verschil tussen een planner en een agenda

Het verschil tussen een personal planner of journal en een agenda is dat de pagina's in een planner of journal vaak niet datum gebonden zijn. En in tegenstelling tot de standaard - en soms wat saaiere - agenda kan de inhoud van een planner tot in detail worden gepersonaliseerd. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor leuke tips, handige overzichten, meer ruimte voor notities, doelen, evaluaties en wekelijkse of maandelijkse to-do’s. Een planner op maat maken en uitgeven, dat doe je bij Leoprinting helemaal zelf. Hoe? Dat vertellen we je graag!

 

Afbeelding: Gepersonaliseerde inhoud van een planner met doelen en evaluaties

 

Het doel

Je hebt een goed idee en wilt je eigen planner ontwerpen en ontwikkelen. Maar voordat je met het creatieve proces begint, is het belangrijk om jezelf eerst een aantal vragen te stellen, zodat je het doel en de doelgroep van jouw personal planner kan bepalen. Waarvoor wil je dat mensen de planner gebruiken? Ga je de planner verkopen, bijvoorbeeld omdat je mensen aan een positieve mindset wilt helpen, of omdat mensen met behulp van jouw werkwijze productiever en efficiënter kunnen werken? Of wil je de planner weggeven aan medewerkers of relaties?

Als je het doel en de doelgroep voor ogen hebt kan je in grote lijnen het budget bepalen: wat mag een planner ontwikkelen kosten? Een indicatie van het budget kan je helpen om makkelijker keuzes te maken in het ontwerpproces. Hierbij is ook de tijdsplanning van belang: vraag jezelf van tevoren af in welk tijdsbestek je de planner nodig hebt.


Het formaat

In eerste instantie bepaal je het formaat: hoe groot mag de planner zijn? Het meest gekozen formaat voor een planner, journal, agenda of notitieboek is A5, maar je kan natuurlijk ook voor een ander formaat kiezen. Vervolgens kijk je naar de dikte van de planner: hoeveel pagina’s moet jouw persoonlijke planner bevatten? De standaardoptie is 50 pagina’s, maar je kan natuurlijk ook kiezen voor meer pagina’s met meer informatie, afbeeldingen of schrijfruimte.

Bij de dikte van de planner speelt de papierdikte van de pagina’s natuurlijk ook een rol. Standaard schrijfpapier is 80 gram houtvrij, maar je kan ook voor dikker papier van 100 gram kiezen. Daarnaast heb je veel keuze in de kleur en het soort papier, zoals wit, ivory smooth, gerecycled of zelfs graspapier. Daarbij kunnen de fotopagina’s in de planner, ook wel reclamepagina’s genoemd, op een ander type papier gedrukt worden.

 

Afbeelding: Reclamepagina op een ander type papier dan de schrijfpagina in de planner van VOGUE

 

De cover

Wat wil je met de planner uitstralen? Als je de planner een luxe uitstraling wilt geven, kan je bijvoorbeeld kiezen voor een hardcover met lederen look met preegdruk, zeefdruk of luxe foliedruk. Ook kan je, als je een luxe uitstraling wilt creëren, kiezen voor een linnen hardcover met een zeefdruk of diepdruk met jouw bedrijfslogo of -slogan. Ben je op zoek naar een full colour (fotorealistisch) opdruk of een specifieke pantone huisstijlkleur? Dan is een planner waarbij de omslag volledig rondom bedrukt is iets voor jou!

Als je voor een meer eenvoudige uitstraling gaat, kies dan bijvoorbeeld voor een boek met soft cover, of voor een standaard planner met enkel een gepersonaliseerde banderol. Een banderol is een papieren wikkel die om de planner gevouwen wordt. Vind je het lastig om te bepalen welk materiaal of drukwerk het beste bij de uitstraling van jouw merk past? Dat is geen enkel probleem. Wij kunnen je namelijk goed begeleiden in het proces van een eigen planner maken om uit alle opties de juiste keuze te maken.

 

Afbeelding: Gepersonaliseerde planners met unieke omslag

 

Het ontwerp

Het leuke aan een eigen planner ontwikkelen is dat je het binnenwerk volledig kunt personaliseren met jouw eigen inhoud. Hierbij is het van belang om de juiste bestanden in het juiste formaat aan te leveren. Als je als bedrijf zelf designers in huis hebt kun je zelf een omslag en inhoud ontwerpen. Geen vormgevers beschikbaar? Leoprinting helpt je graag met het design en we zorgen er ook voor dat de bestanden in het juiste formaat worden gezet.

 

De binding

Er zijn verschillende manieren om de pagina’s van de personal planner bij elkaar te houden: met behulp van een spiraal, lijm of door de gevouwen pagina’s aan elkaar te naaien. Ook hierin hangen de keuzes af van jouw wensen en budget. Een spiraalbinding is bijvoorbeeld goedkoper dan een genaaid gebonden of gelijmd gebonden planner.

 

.Afbeelding: Planner met spiraalbinding

 

Afwerking en accessoires

Wat jouw voorkeuren voor de afwerking en accessoires van jouw eigen planner maken ook zijn, er zijn talloze opties om gepersonaliseerde accessoires toe te voegen aan de planner. Wil je bijvoorbeeld een leeslint in een specifieke kleur, een sluitelastiek in een bepaalde dikte, een opberg enveloppe, penlus of banderol toevoegen? Deze accessoires maken de herkenbare uitstraling van jouw persoonlijke planner helemaal af. Ook moet je bij een planner ontwerpen nadenken over de afwerking van de planner: ga je voor rechte hoeken of ronde hoeken? Ronde hoeken staan ook wel bekend als de Moleskine® look en hebben het voordeel dat de hoeken van de planner minder snel beschadigen bij intensief gebruik.

 

Afbeelding: Planner met Moleskine® look-omslag, leeslint, sluitelastiek en banderol.

 

Het proces

Nadat alle keuzes voor het uiterlijk en de inhoud van de planner zijn gemaakt, kunnen we aan de hand van de gewenste aantallen een prijs en tijdsplanning maken. Als de prijs en planning akkoord zijn en de juiste bestanden zijn aangeleverd maken we een proefdruk. Met behulp van een kleurproef zie je goed hoe de kleuren er op papier uit komen te zien. Het is hierbij vooral belangrijk om specifieke logo kleuren en de fotopagina’s te controleren. Je kunt bij Leoprinting ook een productiesample bestellen: dan krijg je een voorbeeld van hoe het boek er uiteindelijk echt uit komt te zien.

 

Lancering en distributie

De planners zijn geleverd en het moment waar je zo lang naar uit hebt gekeken is daar: de lancering van je eigen personal planner! Denk vooraf goed na over hoe je jouw planner wilt lanceren, verspreiden en wat of wie je daarvoor nodig hebt. Als je de planners wilt verkopen is het verstandig om vanaf het begin af aan na te denken over een mogelijk marketingbudget om de persoonlijke planners te promoten.

 

Afbeelding: Lancering hardloopdagboek 'Dreams' van Susan Krumins

 

Tot slot

Wil jij net als vele bedrijven en merken zoals onder meer lifestyle magazine VOGUE, Cosmopolitan, coach en influencer Robert Hisee en olympisch hardloopster Susan Krumins ook jouw eigen planner maken? Neem dan contact op met een van onze specialisten, we helpen je graag! Samen plannen we voor succes!