Wereldwijd worden elke minuut meer dan één miljoen plastic zakjes gebruikt. Van al het plastic dat we dagelijks gebruiken, gooien we 50% binnen de 20 minuten weg. Mei plasticvrij is een bewustwordingscampagne over de impact van onze plastic consumptie op het milieu. De opzet is simpel: allemaal samen één maand ons gebruik van wegwerp plastic verminderen.
Ben jij ervan bewust hoeveel plastic je weggooit? Veel van deze plastic kan worden vervangen door herbruikbare duurzame alternatieven.
Minder plastic, meer bewustwording
Het is je vast niet ontgaan dat in de supermarkt het merendeel van de producten is verpakt in plastic. Hier valt nog veel vooruitgang op te winnen. De supermarkten kunnen voor alle plastic verpakkingen duurzame mogelijkheden bieden. Hierbij kan je denken aan papieren zakken om het brood in plaats van plastic. Jij als consument kan ook bijdragen aan het verminderen van plastic in de supermarkten. Zelf kan je kiezen om geen producten meer te kopen die plastic verpakt zijn, denk bijvoorbeeld aan verschillende groentes los te kopen in plaats van voorgesneden in een plastic verpakking. Ook kan er gekozen worden om alternatieven producten te gebruiken waar geen plastic in zit, denk hierbij voornamelijk aan plastic rietjes, plastic bestek enzovoort.
Nu heb ik het vooral over hoe jij als consument wegwerp plastic kan verminderen. Maar hoe zijn bedrijven bezig om hier ook aan mee te doen. Om jullie te helpen heb ik voorbeelden van andere bedrijven en hoe wij als Leoprinting bezig zijn met alternatieven voor plastic. Bedrijven zoals Mcdonald's en Starbucks zijn al gestopt om plastic rietjes te gebruiken voor de dranken die zij verkopen. Deze bedrijven hebben er voor gekozen om plastic rietjes te vervangen voor papieren rietjes om de footprint te verkleinen, het milieu minder te belasten en daarmee een duurzamer imago als bedrijf en merk te creëren.
Op kantoor zie je koffiemachine waar je even snel een kopje koffie uit haalt in de ochtend. Hierbij zie je dat er vaak plastic bekers worden gebruikt die naar één keer gebruiken weg worden gegooid. Dit kan eenvoudig verminderd worden door een eigen mok mee te nemen, op deze manier hoef je niet elke keer een nieuwe plastic beker te pakken. Dit zijn voorbeelden die ik dagelijks om me heen zie waarbij ik elke keer weer denk wat voor kansen bedrijven hier laten liggen. Werken aan een beter milieu, het ontwikkelen van een duurzaam imago en kansen benutten om jouw materiaal in te zetten als communicatie instrument.
Alternatieven voor plastic
Leoprinting geeft aandacht aan duurzame alternatieven voor plastic door producten te ontwikkelen van duurzaam materiaal, van oersterk bamboe, 's wereld meest gebruikte stof katoen, plantbaar groeipapier tot verantwoorde en veelzijdige artikelen van kurk. Maar ook de wijze waarop wij en onze toeleveranciers produceren wordt onder de loep genomen.
Impact AWARE™: Plastic recycleden én water besparen
Een voorbeeld hiervan is de Impact collectie. Samen met onze toeleveranciers zijn wij producten aan het ontwikkelen van gerecyclede materialen waarbij we direct het gebruik van water verminderen. Dit doen wij omdat er al in 2025 een tekort zal zijn van drinkwater. Water is van levensbelang, maar 785 miljoen mensen in de wereld - een op de negen - hebben er geen toegang toe. Van het smeltende noordpoolgebied tot uitgedroogde bodems, het gebrek aan voldoende en gebruiksklaar drinkwater en vruchtbare grond en de resulterende misoogsten nemen van jaar tot jaar toe.
Een product die tot stand is gekomen met bovenstaande gedachten is de RPET weekendtas. Als je voor dit item kiest, bespaar je 27 liter water en zijn er 45 plastic flessen hergebruikt. Deze Impact AWARE™ RPET-weekendtas is de perfecte reisgenoot dankzij het heldere ontwerp. Naast het grote hoofdvak beschikt de tas ook over 2 kleine vakken voor kleine spullen.
Voor elk verkocht product uit de Impact AWARE™ collectie wordt 2% aan Water.org gedoneerd.
De uitdaging ligt niet alleen in het zeggen dat je duurzaam produceert of opereert, maar dat je dit ook kan aantonen. Door middel van AWARE™ kunnen we bij producten die deze tag hebben aantonen dat zij van duurzame materialen zijn gemaakt en op een duurzame manier geproduceerd. Meer weten over AWARE™, bekijk onderstaande video waar wordt uitgelegd hoe het werkt.
Een blik op de toekomst
Om deze ontwikkelingen nog meer kracht bij te zetten is ons doel om in 2030 minimaal 80% van ons aanbod te laten bestaan uit promotionele producten met een duurzame achtergrond.
Wij zijn vol in ontwikkeling van nieuwe ideeën maar helpen jullie graag met het bespreken van mogelijkheden voor jullie organisatie om duurzame materialen te gebruiken. Neem daarom contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken of neem een kijkje op onze Impact pagina.