Blog | Leoprinting

Storytelling: maak van uw klanten fans

Geschreven door Leoprinting | Jun 21, 2018 8:16:01 AM

Storytelling is één van de nieuwste trends in marketingland. Bij storytelling draait het om het overbrengen van een boodschap aan de hand van een verhaal. Door je verhaal te vertellen is de kans niet alleen groter dat je mensen bereikt, maar de boodschap die je wilt verkondigen blijft ook beter hangen. Merkboodschappen die in een verhaallijn zijn geplaatst, blijven namelijk beter hangen. Het is makkelijker om informatie terug te halen als de context en het verhaal eromheen bekend zijn. Dát is de kracht achter storytelling.

Zo lang er mensen bestaan worden er al verhalen verteld. Als klein kind hebben we allemaal onze ouders aan de kop gezeurd voor een goed verhaaltje voor het slapen gaan. Verhalen zijn sinds onze geboorte een onderdeel van ons leven. Waarom is ‘storytelling’ dan nu ineens nieuw en hot? Er is toch helemaal niets nieuws aan verhalen vertellen?

Verhalen helpen ons betekenis te geven

Verhalen vertellen is een manier waarop mensen met elkaar communiceren. Ze zijn er om ons te entertainen, ons wat te leren, ons over cultuur te vertellen of ons normen en waarden bij te brengen. Een verhaal bevat een setting, personages, een plot, en een begin en een einde.

Doordat verhalen leuk zijn en een herkenbare opbouw hebben, helpen verhalen ons dingen te onthouden en herinneren. Door context toe te voegen aan dingen of bijvoorbeeld een ezelsbruggetje te verzinnen, kun je dingen makkelijker terughalen. Daarnaast roepen verhalen emoties op. Een goed verhaal zorgt ervoor dat je geboeid bent en wil weten wat er daarna gebeurt. Een spannend boek lezen we het liefst in één keer uit… We leren over het verleden, het nu en de toekomst. Verhalen helpen ons om betekenis te geven aan ons leven en keuzes te maken.

Storytelling en merkbetrokkenheid

We leven in een tijd waar mensen overdonderd worden door allerlei advertenties en content. Mensen halen de content naar zich toe waar zij in geïnteresseerd zijn. Het wordt daardoor steeds belangrijker om de juiste content te maken, zodat je bij fans in de enorme stroom van content naar voren komt. Door het vertellen van verhalen, kun je mensen meer betrekken en boeien, zodat fans willen weten hoe je verhaal afloopt. Doordat je mensen bindt aan je verhaal, ga je langdurige relatie met je fans aan.

Het sociaal landschap is niet gemaakt om alleen maar ‘traditioneel’ te adverteren. Op social draait het om conversaties, merken hebben conversatiestarters nodig. Merken willen dus de dialoog met hun fans aangaan, maar merken willen hiermee ook bepaalde doelstellingen bereiken. Door merkboodschappen in een verhaallijn te gieten, zullen deze beter blijven hangen bij de fans. Mensen kunnen immers beter dingen onthouden, terughalen en in context plaatsen wanneer het een verhaal is.

Met het gebruik van storytelling is het mogelijk mensen zowel te bereiken, als te beraken. Wanneer je met een mooi verhaal emoties raakt van je fans, groeit de merkbetrokkenheid en de loyaliteit. Deze merkbetrokkenheid en loyaliteit zijn belangrijke triggers voor aankoopintentie.

Storytelling combineren met retail

Relevant maken met een creatieve en strategische mindset

Om als merk op een juiste manier aan storytelling te doen heb je een creatieve en strategische mindset nodig. Je moet in staat zijn aan de hand van goede content een leuk en pakkend verhaal te vertellen dat consistent en samenhangend is. Daarnaast is het van belang dat je achter deze content de merkwaarden en merkbeloften weet te verweven. Een goed verhaal omvat niet alleen wat je verkoopt, maar ook het waarom.

Door je verhaal in verschillende fases op te bouwen, kun je als merk je merkboodschap langzaam ‘inmasseren’. Door te starten met een algemene fase waarin je meer bewustzijn creëert rondom een bepaald onderwerp, kun je een ‘probleem’ creëren waarvoor je in een latere fase de oplossing biedt in de vorm van jouw product. Wanneer je je product relevant hebt gemaakt kun je zelfs sturen op aankoop.

Dyson boek: zo maak je fans.

Welk verhaal vertel je dan?

Storytelling biedt een perfecte oplossing voor bijvoorbeeld de introductie van een nieuw product, maar ook het bespreken van een ingewikkelde, maar belangrijke boodschap van het merk. Door deze boodschappen langzaam op te bouwen wordt het belangrijk, herkenbaar en relevant voor de fans. Daarnaast biedt het een goede mogelijkheid om de visie van het bedrijf te vertellen en uit te dragen.

Autotrack boek: een ingewikkeld verhaal vertellen.

Gericht communities beïnvloeden met storytelling

Door op een strategische manier met content om te gaan, in de vorm van storytelling, zijn we in staat een bepaalde boodschap bij communities belangrijk te maken. Dit is een belangrijke stap in het professionaliseren van community management: we zijn in staat om met content gericht communities te beïnvloeden en daarmee een aantoonbare bijdrage te leveren aan merkdoelstellingen. Maak argumenten die steekhoudend , dwingend, onweerstaanbaar, overtuigend, geldig en helder zijn. Bedenk wat u onderscheidend maakt van concurrenten: de context. Bijvoorbeeld: een schoenen fabrikant verkoopt geen schoenen maar een fijne wandeling. Zoek dus naar iets dat u van uw concurrenten onderscheidt iets unieks.

Promotionele producten

Promotionele producten zijn zeer geschikt om het verhaal achter je bedrijf te communiceren. Weet u dat 57% van de bezitters van promotionele producten zich de naam van het bedrijf of het merk van het product weet te herinneren? Dit percentage is wel twee keer hoger dan de 28% advertising recall van tv-commercials.

Een promotioneel product is niet zo kortstondig als een commercial, publicatie op social media of een advertentie. Een promotioneel product kan zelfs worden gekoesterd of gespaard. Kijk maar naar Albert Heijn of Heineken. U vindt op de website van Leoprinting alle belangrijke informatie voor het aanschaffen van papieren promotionele producten Leoprinting kan u als geen ander helpen uw merk sterker te maken. Ook hebben wij voorbeelden van projecten welke Leoprinting heeft mogen realiseren. Om hier een paar te noemen: Dyson, Philips, Autotrack. Ook voor het MKB kan een promotioneel product de naamsbekendheid vergroten.