Wilt u als onderneming u onderscheiden, herkenbaar maken, opvallen, dan moet u een eigen stijl ontwikkelen: een huisstijl. Maar hoe komt u tot een goede visuele identiteit? Ik wil met deze blog even dieper ingaan op alleen de visuele indentiteit. Voordat u aan de slag gaat met het ontwerp is het van belang om stil te staan bij wat de huisstijl moet uitdragen. Tijdens dit proces wordt ingegaan op de identiteit van de organisatie. Naast de identiteit is het ook belangrijk om te weten welk beeld consumenten van uw organisatie hebben: het imago. Door middel van onderzoek kan u er achter komen hoe doelgroepen over de organisatie denken.
Wanneer de strategie bekend is, kan het ontwerpproces beginnen. In deze fase moet rekening worden gehouden met verschillende factoren, zoals kleurgebruik, typografie, lay-out, het logo en de pay-off.
Ik vindt de uitingen van de kunstenaars uit het begin van de vorige eeuw van de Stijl groep een goed voorbeeld hoe je iets herkenbaars creëert: belangrijk daarbij is om regels vast te leggen voor vorm en kleur.
De Stijl is een Nederlandse kunstbeweging, vernoemd naar het in 1917 in Leiden opgerichte tijdschrift De Stijl. De belangrijkste leden van De Stijl waren Theo van Doesburg, Piet Mondriaan, Vilmos Huszár, Bart van der Leck, J.J.P. Oud, Jan Wils, Robert van ‘t Hoff, Gerrit Rietveld en Georges Vantongerloo.
De kunstenaars van ‘De Stijl’ vonden dat je als kunstenaar alleen de drie ‘primaire’ kleuren – rood, blauw en geel – mocht gebruiken. Deze drie kleuren vulden ze aan met zwart, grijs en wit, de drie ‘niet-kleuren’. Verder moesten alle lijnen en hoeken recht zijn.
De Stijlgroep werd opgericht in 1917. Na de chaos van de Eerste Wereldoorlog wilde iedereen rust en harmonie. De kunstenaars wilden die harmonie laten zien. Volgens hen was harmonie een wet van het heelal. Je hebt er strakke lijnen en heldere kleuren voor nodig. De vorm was minder belangrijk. Kunst hoefde de werkelijkheid niet te laten zien. De harmonie van alle dingen was het belangrijkste.
Hoe de kunstenaars iets zagen of hoe ze zich die dag voelden, kun je aan hun kunstwerken niet zien. Zij wilden met hun kunst de mensen op weg helpen naar waarheid en helderheid.
Zo’n groep als De Stijl heet in de kunst een ‘stroming’ en deze stroming ging verder dan Nederland. De Stijlkunstenaars werkten ook in het buitenland en waren internationaal heel bekend. Toch past deze stroming helemaal in de Nederlandse cultuur en geschiedenis. Dat zegt Jaffé, een kunsthistoricus. Het doel van De Stijl, om alles terug te brengen tot strakke vormen, schoonheid en zuiverheid, past volgens hem bij een Nederlandse gebeurtenis als de Beeldenstorm in de 16e eeuw. Maar ook bij de eenvoudige kunst van bijvoorbeeld Vermeer, een schilder uit de 17e eeuw.
Volgens Jaffé heeft de kunst van De Stijl zelfs te maken met de manier waarop Nederland de baas wil zijn over de natuur. Het Nederlandse landschap, met zijn precieze hoekige vormen, rechte lijnen en waterwegen, doet wel een beetje denken aan de stoel van Rietveld of een schilderij van Mondriaan. Kijk maar eens naar de plattegrond van polders zoals De Beemster. Strakke lijnen, wiskundig precies en helder: dat is volgens hem wat Nederlanders graag willen en dat zie je terug in de kunstwerken van De Stijl.
De beroemde ‘rood-blauwe stoel’ uit 1918 van Gerrit Rietveld is niet alleen rood en blauw: het onderstel is geel en zwart. De stoel voldoet daarmee nog wel aan de eisen die de kunstenaars van De Stijl aan beeldende kunst stelden. Ze vonden dat alleen de drie primaire kleuren (rood, blauw en geel) en de drie ‘niet-kleuren’ (zwart, grijs en wit) mochten worden gebruikt. Verder moesten alle lijnen recht zijn en ook de hoeken.
Belangrijker dan de vormgeving van De Stijl is de inhoudelijke opdracht die de kunstenaars zichzelf stelden. Kunst moest niet de werkelijkheid weergeven, maar de harmonie uitbeelden die volgens hen de wet was van het heelal. Voor die harmonie had je abstracte vormen nodig – rechte lijnen en heldere kleuren. De kunstwerken lieten dus niet het willekeurige humeur van de kunstenaar zien, maar hielpen het publiek op weg naar waarheid en zuiverheid.
De Stijl was zeer internationaal georiënteerd en heeft internationaal naam gemaakt. Toch is de stroming hecht in de Nederlandse traditie verankerd.
Wilt u zich ook onderscheiden met een opvallende huisstijl? Dan bent u bij Leoprinting aan het goede adres. Leoprinting beschikt over een eigen studio om u te adviseren en voorstellen te doen met betrekking tot uw huisstijl. Daarnaast heeft Leoprinting tal van te bedrukken communicatiedragers waarop u uw boodschap en huisstijl kan uitdragen. Voorbeelden hiervan vindt u op onze projecten pagina.