Als je huisstijl letterlijk neemt als in ‘stijl van het huis’ kan je er aan aflezen dat het om de gehele presentatie van je bedrijf gaat. Een huisstijl bestaat namelijk uit drie elementen: design, communicatie en gedrag.
Hoe kom je tot een goede visuele identiteit? En wat komt er kijken bij het ontwikkelen van een huisstijl? Het huisstijlontwikkelingsproces in 5 fasen:
1. Strategie: wie zijn we?
Voordat je aan de slag gaat met het ontwerp is het van belang om stil te staan bij wat de huisstijl moet uitdragen. Tijdens dit proces wordt ingegaan op de identiteit van de organisatie. Naast de identiteit is het ook belangrijk om te weten welk beeld consumenten van je organisatie hebben: het imago. Door middel van onderzoek kun je er achter komen hoe doelgroepen over de organisatie denken.
2. Ontwerp: de visuele weergave
Wanneer de strategie bekend is, kan het ontwerpproces beginnen. In deze fase moet rekening worden gehouden met verschillende factoren, zoals kleurgebruik, typografie, lay-out, het logo en de pay-off.
3. Implementatie: de lancering
Wanneer het ontwerp is afgerond kan de visuele identiteit worden doorvertaald naar middelen, zoals drukwerk, verpakkingen, bewegwijzering en digitale media. Om te zorgen voor samenhang tussen de verschillende middelen, is het van belang om de huisstijl in één keer door te voeren. Zo blijft de visuele uitstraling van de organisatie op één lijn.
4. Management: draagvlak creëren
Na de implementatiefase begint het echte werk pas: medewerkers moeten op de hoogte zijn. Doordat informatie over de verandering en het gebruik van de nieuwe huisstijl wordt gedeeld, wordt draagvlak gecreëerd waardoor medewerkers de nieuwe visuele identiteit van de organisatie accepteren.
5. Evaluatie: past de huisstijl bij onze huidige identiteit?
Een regelmatige evaluatie of de huisstijl nog goed past bij de huidige identiteit en het imago van de organisatie is belangrijk. Zo blijf je als organisatie meegroeien en kan het meeste effect uit de visuele identiteit gehaald.
Leoprinting kan u helpen bij het ontwikkelen van een huisstijl. Wij hebben een gerenommeerde studio met een schat aan ervaring in deze processen. Daarnaast kunnen wij u van dienst zijn met alle vormen van drukwerk en u daarbij adviseren. Wij zijn specialist in het produceren van communicatiedragers waar onder zelfklevende memo's, notitieboeken in vele vormen, schrijfblokken, tissueboxen, kubusblokken en ga zo maar door. Neem eens een kijkje op onze website op de pagina projecten en laat u inspireren door niet de minste voorgangers: multinationals zijn bij ons klant maar ook 'de kruidenier om de hoek'. Wij zijn met plezier iedereen van dienst en ons advies is gratis!