Verleden week schreef ik over De Stijl, hoe u een onderneming of product kan laten onderscheiden, herkenbaar maken en laten opvallen, Met deze blog wil ik verder ingaan op visuele identiteit. In de geschiedenis zijn prachtige voorbeelden waaruit u inspiratie kan halen, deze worden nog vaak gebruikt bij marketing en reclame. Denk o.a. maar eens aan stijl iconen zoals Amerikaanse antieke auto's uit de jaren '50 van de vorige eeuw.
Een voorbeeld zijn ook de ontwerpen van de hand van Willem H. Gispen (1890-1981). Deze zijn nog altijd zeer geliefd. Een aantal meubels en lampen krijgt nog steeds bij liefhebbers een plaats in huis en wordt ook nog altijd toegepast als kantoor- en projektmeubilair.
Verklaring voor deze populariteit ligt ondermeer in het feit dat Gispen bij het ontwerpen met succes heeft geprobeerd een balans te vinden tussen artisticiteit enerzijds en het afstemmen op de markt anderszijds. Hierbij ging hij veelal probleemoplossend te werk en werden ogenschijnlijk tegenstrijdige eisen verenigd tot een oplossing die de klant of opdrachtgever kennelijk tevreden weet te stellen. In zijn ontwerpen is de invloed van de ‘tijdsgeest’ merkbaar en is de ontwikkeling die Gispen hierin heeft doorgemaakt te zien. Gispen groeide op in een tijd waarin ontdekkingen en uitvindingen leidden tot een versnelde verandering in het tijdsbeeld. Ook ontstonden nieuwe denkbeelden over architectuur en kunstnijverheid. “Het uiterlijk diende de gebruiksfunctie te symboliseren”.
Gispen staat bekend om klassiekers. Ontwerpen als 412, de Giso-lampen en het President bureau zijn toonbeelden van innovatie, design en kwaliteit.
Een selectie van historische Gispen producten wordt nog steeds gemaakt en verkocht door de Gispen onderneming. De collectie bevat replica’s van de stoelen, tafels, sofa’s, fauteuils van deze ontwerper. Zij worden authentiek gereproduceerd, conform het originele design en met de oorspronkelijke materialen zoals bijvoorbeeld bakeliet.
De Rotterdamse Van Nelle Fabriek en Gispen hebben een verbintenis van 75 jaar. Samen met de architecten Brinkman en Van der Vlugt richtte vormgever W.H. Gispen het hoofdkantoor in. De dubbele wachtbank met radiator was een spraakmakend element.
Onder de coördinatie van Claessens Erdmann kreeg het industrieel verleden van de Van Nelle Fabriek een nieuw gezicht: ontwerpfabriek Gispen leverde weer een bijzondere bijdrage: de langste tafel van Nederland, de Catwalk van 30 meter.
Willem Gispen is op 10 mei 1981 gestorven op de leeftijd van 90 jaar.
Bent u nieuwsgierig wat er allemaal te koop en te zien is van deze beroemde Nederlandse ontwerper? Bezoek stichtinggispencollectie.nl, www.gispen.com of Marktplaats.nl natuurlijk!