Met deze blog maken we een uitstapje naar Frankrijk. Het land is natuurlijk bekend van goed eten en drinken, Joie de vivre (levens genot) en er zetelen een flink aantal bedrijven, welke over de hele wereld bekend zijn. Met name in de mode- en (klassieke) luxe consumenten producten staan bedrijven uit Frankrijk hoog aangeschreven. Maar ook in de auto- en voedingsindustrie zijn er juwelen te vinden.
Het eerste merk wat ik onder de aandacht breng is Bic. Deze fabrikant is het meest bekend van de Bic balpen, simpel, maar een échte klassieker! Het is een model wat in 1950 op de markt kwam en dus al 68 jaar bestaat. De bekendste is de Bic Cristal-pen, een goedkope "kogelpen", die nog steeds in massa wordt geproduceerd en verkocht door Société Bic in Clichy, Hauts-de-Seine in Frankrijk. De Bic Cristal is de bestverkopende pen ter wereld: in september 2006 werd de 100 miljardste pen verkocht!
De balpen was een uitvinding van László Bíró, een in 1940 naar Argentinië uitgeweken Hongaar. Voor de Engels-sprekenden werd zijn naam ook de naam van het product en de Amerikaanse soldaten hebben de biro na de oorlog in Europa geïntroduceerd. Maar die eerste generatie balpennen lekte en vlekte nogal eens...
De in Turijn geboren Fransman Marcel Bich had in de buurt van Parijs een klein bedrijfje, waar hij vulpennen en vulpotloden vervaardigde, in die tijd iets voor de betere klasse. Hij had een neus voor zaken en besloot dat er een markt moest zijn voor goedkope, lekvrije balpennen. Hij investeerde in een paar dure precisiedraaibanken en een paar jaar later – in december 1950 – werd de eerste wegwerp-BIC (de BIC Cristal) in Frankrijk geproduceerd. Wereldwijd werd de BIC-balpen een groot succes, ook op de Amerikaanse markt, waar Bic hierna zelfs gerenommeerde bedrijven als Waterman opkocht, bekend als dé klassieke vulpen.
Dé mascotte van Michelin is het wereldberoemde Michelinmannetje, dat uit autobanden (voorheen uit fietsbanden) is samengesteld. Zijn naam is Bibendum. Hij wordt in onnoemelijk veel poses op de publicaties van Michelin afgebeeld, bijvoorbeeld op wegenkaarten in het lege blauwe vlak dat de zee voorstelt, varend in een bootje.
Behalve van de banden is Michelin natuurlijk ook bekend van de Michelin gids. Restaurants pronken nu nog steeds met de felbegeerde sterren. Ook de wegenkaarten van Michelin zijn iconisch. De kaarten en gidsen dienden oorspronkelijk voor de promotie van de Michelin-banden. Ze moesten het auto-toerisme in Frankrijk promoten, wat natuurlijk de banden deed slijten...
Opmerkelijk is ook dat Michelin nog steeds een familiebedrijf is. Het is een commanditaire vennootschap op aandelen (Franse afkorting SCA), wat betekent dat de aandeelhouders geen rechtstreekse inspraak hebben in het bestuur van het bedrijf, zodat het volledig gecontroleerd wordt door de familie Michelin.
Michelin produceert ongeveer 170 miljoen banden per jaar en heeft wereldwijd 110.000 mensen in dienst. Michelin is, met een wereldwijd marktaandeel van 19 procent, de op één na grootste bandenproducent ter wereld.
Het logo van Coco Chanel is begeerd en daarom natuurlijk ook vaak geïmiteerd. Het logo is persoonlijk ontworpen door Coco Chanel in 1921 en daarna nooit veranderd! Het werd één van de meest herkenbare symbolen in de modewereld, de overlappende dubbele 'C' - één naar voren gericht en de andere naar achteren gericht. Met het logo van Chanel wordt gepronkt op tassen, parfums, portemonnees, schoenen en sieraden. Misschien is Coco Chanel wel het meest bekend van het Chanel N°5 parfum.
Het huidige Citroën logo is naar mijn mening een verzwakte versie van het vroegere iconische logo. Zo ook hun automobielen..? Het oude logo is nog steeds van deze tijd, terwijl bij het huidige logo je een wrang heimwee krijgt naar de tijden van weleer, toen Citroën ergens voor stond: vernieuwing in design en techniek! Welbekend hierbij is natuurlijk de "Deux Chevaux" een automodel genaamd "de Eend". Een eigenzinnig automobiel die iedereen kon betalen. Als je in een Deux Chevaux reed was je geen armoedzaaier, in tegendeel, je genoot van het leven en de vrijheid! De stoelen kon je onder andere verwijderen en zo buiten de auto in een comfortabele fauteuil van de natuur genieten... De naam Deux Chevaux betekent twee paardenkracht, een maat die het resultaat is van de ingewikkelde berekening van de Franse wegenbelasting.
De betere stand kon zich eventueel verplaatsen met een model van Citroën met in Nederland de bijnaam "de snoek" de Citroën DS. In het Frans spreekt men de naam uit als "déesse", wat godin betekent... Welk merk ambieert niet zo'n historie?
Het idee voor de 'double chevrons' ontstond toen oprichter André Citroën op bijzondere wijze geïnspireerd raakte in Polen. Tijdens een familiebezoek in het Poolse Łódź kreeg een jonge André Citroën een romance met een vrouw genaamd Olga Doussavitcha. Zij nodigde André Citroën uit voor een bezoek aan haar oom, een uitvinder. In de werkplaats van deze uitvinder vond Citroën twee tandwielen, waarvan de vertanding in een V-vorm stond. In 1900 kocht Citroën het alleenrecht voor de productiemethode van deze tandwielen. Hij zag namelijk de voordelen: de tandwielen zijn hierdoor sterker, stiller en nog belangrijker: ze kunnen kleiner zijn. Citroën geloofde dusdanig in deze pijlvormige vertanding, dat hij er zijn merk-logo van maakte!
Wat is de achtergrond van deze blog? Dat een goed verhaal en de historie van een bedrijf er altijd toe doet in de marketing! Daarnaast is een goed logo ontwerp (bijna) altijd eenvoudig. Een goed logo heeft geen fratsen en kan daardoor de tand des tijds makkelijk doorstaan!