Het Apple logo is over de hele wereld bij miljarden mensen bekend. Maar wie heeft het logo ontworpen en waar komt het logo nu eigenlijk vandaan? Er zijn talloze verhalen over de oorsprong van het appeltje met de hap eruit.
Een versie is dat het Apple logo refereert aan het leven van Alan Turing. Turing werd op 23 juni 1912, geboren. Hij bracht ons de basis voor de hedendaagse computers én voor encryptie. Nu is hij met name beroemd vanwege het kraken van de enigma-code, een versleuteling die de Duitsers gebruikten tijdens de Tweede Wereldoorlog voor het versturen van geheime berichten.
Erkenning voor zijn werk kreeg Turing eigenlijk niet, jaren na de oorlog, op 7 juni 1954, pleegde hij zelfmoord door een hap te nemen uit een appel, gevuld met cyanide.
Volgens dit verhaal zouden Apple’s oprichters tijdens hun zoektocht naar een logo aan Turing hebben gedacht. Als eerbetoon aan deze man kozen ze voor een appel met een hap er uit. Een mooi verhaal, maar niet waar.
Maar er zijn meer theorieën. Zo zou de appel een symbool zijn voor het verhaal van Adam en Eva. Volgens het Oude Testament waren Adam en Eva in de Tuin van Eden. God vertelde ze dat ze alles mochten eten, behalve de vruchten van de Boom der Wijsheid. Een slang verleidde Eva echter om dit toch te doen.
Voorafgaand aan die hap waren ze nog onschuldig en schaamden ze zich niet voor hun naaktheid. Maar door een hap uit de appel te nemen kregen ze meer wijsheid en kennis en schaamden ze zich opeens wél. De appel staat hiermee dus voor wijsheid, maar ook voor de eerste menselijke zonde. Opnieuw een mooi verhaal, maar het Apple logo is hier niet op geïnspireerd.
De appel zou ook gebaseerd zijn op de vallende appel die op Sir Isaac Newton’s hoofd viel, wat hem het eerste idee gaf over het concept zwaartekracht. Aanhangers van deze theorie merken ook regelmatig op dat Apple’s PDA ‘Newton’ heette. Maar deze kwam pas vele jaren na het ontstaan van het logo op de markt.
Maar er was ook ooit een logo dat er heel anders uitzag, een soort gravure van een man onder een boom. Die is er inderdaad geweest en stelde Sir Isaac Newton voor, zittende onder een boom met een appel. Het was ontworpen door Ron Wayne, een van de drie oprichters van Apple. Hij verstopte zijn initialen in het gras en rondom schreef hij de slogan “Newton… A Mind Forever Voyaging Through Strange Seas of Thought … Alone.” Wayne wist dat zijn logo ouderwets was en Steve Jobs eiste dan ook dat het binnen een jaar werd veranderd. Newton was dus ooit wel een inspiratie voor het logo.
Nog een theorie: de hap, ofwel ‘bite’ in het Engels, staat voor de bits en bytes waar computers mee rekenen.
Het logo van Apple werd in 1977 ontworpen door Rob Janoff. In een interview met Creative Bits vertelt hij: “Ik heb de hap uit de appel in het design gezet om duidelijk te maken dat het een appel was en geen kers of tomaat. Daarnaast is er iets iconisch aan het nemen van een hap uit een appel. Dit begrip gaat voorbij de culturen. Als je ooit in een appel gebeten hebt, dan is dit wat je krijgt.” Later vertelde Janoff’s baas dat ‘byte’ een computerterm was. Janoff vond dit leuk, maar meer dan toeval was het dus niet.
De regenboogkleuren uit het originele logo waren de keuze van Steve Jobs. In eerste instantie presenteerde Janoff twee logo’s: één met slechts één kleur erin en één gestreepte. “Steve vond het een leuk idee, omdat hij het leuk vond als iets anders was. Nu is het niet zo revolutionair meer, maar toen was het wel heel wat anders.”
Overigens zijn die kleurrijke strepen voor een deel geïnspireerd op de hippie-cultuur van toen. “Maar de belangrijkste reden voor de strepen was dat de Apple II de eerste computer voor thuis was die plaatjes in kleur kon reproduceren op de monitor. Het representeert dus de kleuren op het scherm. Daarnaast wilde ik het logo voor iedereen toegankelijk maken, zeker voor jonge mensen, zodat Steve de computers op scholen kon plaatsen”, legt Janoff uit.
Maar waar komt het idee van een appel dan vandaan? Het antwoord is te vinden in de biografie van Walter Isaacson: het was tijdens een periode dat Jobs alleen maar fruit at. In de Engelstalige editie van de biografie lezen we: On the naming of Apple, he said he was “on one of my fruitarian diets.” He said he had just come back from an apple farm, and thought the name sounded “fun, spirited and not intimidating”.
Het echte verhaal over het Apple logo is dus eigenlijk niet heel erg spannend. Sterker nog, Steve Jobs had vrij weinig met het proces te maken. Janoff: “Grappig is dat de enige sturing die we van Steve Jobs kregen was: ‘Maak het niet schattig’.”
Voor grafisch ontwerpers is het interessant om te zien welk template aan de basis staat van het Apple logo ontwerp. Dit fundament verklaart de samengang en balans welke je ervaart bij het logo. Een interessant interview met Rob Janoff vind je hier.